söndag, november 09, 2008

Kungsholmens familjesöndag, mondänare än det låter

I senaste numret av RS säger Ingela Stenson att svenska familjer upplever att de inte får ihop livspusslet. - Längtan efter lugn och ro är stor. Här kan restaurangbranschen vara en stor del av lösningen. /..../ Krogar som tänker på detta har mycket att vinna. Trivs barnen vill föräldrarna gå dit.

En som förstått just detta är trendkänsliga Melker Andersson (är någon förvånad?). Idag var jag, maken och sonen på Kungsholmen som nyligen börjat med familjesöndagar. Det var så sjukt skönt. Vi vill att det ska vara avkopplande att komma hit, sa hovmästaren. Det har ni lyckats med, sa jag. Levande brasa, masserande loungemusik och alla möjliga lösningar för barn. Loj och lugn stämning "trots" ett gäng potentiella små busar.

För 245 pix erbjuds förrättsbuffé, varmrätt och dessert. Ungar under 10 år äter gratis i sällskap av föräldrar.

På förrättsbuffén fanns idag prosciutto med melonsallad, två sorters purfärsk sushi, fasanpaté med cumberlandsås, gravad lax med pepparrotskräm och mycket mer. Till varmrätt kunde man välja mellan två rätter; fisk och skaldjursgryta eller ugnsstekt plommonsmakande karré med svamp, pumpakräm och potatisgratäng. På efterrättsbordet stod ostar och fikonsås, äppelpaj och bärtarte. Barnen kunde även få spagetti med köttfärssås, våfflor och glass. Skulle kunna skriva långt om smakerna men sammanfattar det med att det var gott och prisvärt.

Jag har varit ovanligt dålig på att uppdatera senaste tiden, skyller på att Restauranggalan förra måndagen sög musten ur mig, eller snarare vinet jag drack framåt småtimmarna. För en partajotränad person som mig tar det en vecka att återhämta sig.



13 Comments:

Blogger Jessica said...

Du, upplagda barnbilder försvinner förvånansvärt snabbt.... ;)

måndag, november 10, 2008 4:11:00 em  
Blogger Bendel said...

Jag gör ju fel hela tiden, Lille T har en egen blogg. Men nu har jag lagt upp en bild på min lilla darling som får vara kvar!

måndag, november 10, 2008 9:09:00 em  
Blogger Jessica said...

åhå det har jag missat

måndag, november 10, 2008 9:48:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter som ett mycket vinnande koncept! Hade de någon speciell aktivitet/plats/eller något annat för barnen eller var det "bara" att allt funkade för barnfamiljen?

tisdag, november 11, 2008 9:14:00 fm  
Blogger Bendel said...

Det fanns en lekhörna med extra utrymme att leka på och leksaker, sedan fick barnen ballonger och lite sånt. Framför allt kände vi oss ovanligt välkomna, och iaf vår servitör verkade uppriktigt barnkär och gullade med Torsten på ett fint sätt.

Hovmästaren berättade att tanken är att utveckla konceptet, berättar mer om vi går dit igen.

tisdag, november 11, 2008 9:37:00 fm  
Blogger Annika said...

Haha, jag blev lite full i skratt vid tanken på att min familj skulle gå dit. fast mest upprymd, och sugen! Våra barn är snart 6 år, 4,5 år, 2,5 år och sju månader. Tror du de har någon gräns för hur många barn man "får" ha med sig per föräldre ;).

Kolla gärna in hos mig på SMASKENS!

tisdag, november 11, 2008 9:28:00 em  
Blogger Kristian said...

Kul koncept, och Kungsholmen kändes säkert helt annorlunda jämfört med när vi var där!

onsdag, november 12, 2008 11:26:00 fm  
Blogger Bendel said...

Annika, 4 st, du är en rik kvinna! Jag tror alla ni är välkomna, det var det som var så skönt, vi kände oss så välkomna. Jag ska kika in hos dig, det brukar jag redan göra, även om jag ännu inte kommenterat. Gillar din mat!

Kristian, det var framför allt mycket lugnare. Det fina var att man kände igen sig i musik och annat vuxet samtidigt som det fanns plats för barnen.

onsdag, november 12, 2008 7:16:00 em  
Blogger Bendel said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

onsdag, november 12, 2008 7:16:00 em  
Blogger Jessica said...

I Italien får man gratis barnvakt ungefär när man går på middag. Och fasanpaté. Gud så gott. Älskar fasan! Var den helt baserad på fasan?

lördag, november 15, 2008 10:43:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika - ja det är knappast någon myt att italienarna är barnkära. Jag tror att patén var helt baserad på fasan, det såg så ut och smakade så - den var mycket god!

lördag, november 15, 2008 5:18:00 em  
Blogger Jessica said...

Oj oj oj ;)
Nu måste jag alltså gå och äta fasanpaté mitt i allt också ;)
Mitt största problemet med fasan är annars att den är svår att rensa på det finkorniga fågelhaglet. Gäller att bita försiktigt ;)

söndag, november 16, 2008 11:45:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika- du är otrolig, på det bästa sätt man kan vara!

söndag, november 16, 2008 12:34:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home