torsdag, oktober 30, 2008

Zink Grill


När jag och maken skulle käka söndagsmiddag på tu man hand fick det fick bli en rejäl måltid i brasseriemiljö på Zink Grill.

- Kommer du ihåg när det här stället var Sophies? - Så klart. - Har du tänkt på att Birger Bar där vi träffades för första gången för 12 år sedan låg runt hörnet? - Så klart. Blink, blink.

Vi startade upp med krispiga blinis (jag föredrar att kalla dem blinier) med löjligt len löjrom. Och följde upp med mediumstekt oxfilé med pompa och choron.

Här fick vi byta bord eftersom sittningen var slut. Oh vad jag hatar sittningar men det sköttes så pass bra av den kompetenta servitören Ronnie att det mest kändes skönt att byta plats. Kanske ska nämna att två så kallade artister som båda bidragit till kändis-kokain-rubriker hade suttit granne med oss och pratat väldigt HÖGT och oavbrutet om sina vänner i branschen. Den ena, the big musikalstjärna, hade även tagit ton med jämna mellanrum.

- Efterrätt darling? - Ja, crème brûlée. Så klart. Kanske något för lös i konsistensen, men inte för hög som är vanligt och ett jämnt knäckfärgat täcke.

Slutsats. Zink Grill kan sitt hantverk. Vill jag äta sjyst krubb återvänder jag säkert.



10 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Birger Bar... ja där har man ju också många minnen från ;)

Löjrom!! Det har jag sparat i frysen o förra helgen så avnjöt vi det sista. Toast med lite smör, löjrom med råge ;) o finhackad rödlök o så en klick crème fraiche.

Har beställt nya fräscha kilon uppifrån norr ;)

torsdag, oktober 30, 2008 11:05:00 em  
Blogger Bendel said...

Har du! Då har vi kanske stått i samma kö och dansat till samma låt!

Ang löjrom - lyllo!

torsdag, oktober 30, 2008 11:08:00 em  
Blogger Lagers tabberas said...

Jag är ju inte så hemma i kändisvärlden, men blev nyfiken, vilka kan det vara som tar sig ton på Zink grill?

fredag, oktober 31, 2008 11:20:00 fm  
Blogger Bendel said...

Det var bara glada och muntra toner måste jag säga! Och mest ett pikant inslag för oss. Den ena som stod för skönsången var Tommy Körberg. Den andra Claes Malmberg. Skulle inte nämna dessa herrar om de varit lite mer diskreta.

fredag, oktober 31, 2008 9:58:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Måste gå dit och äta lite grillat. Hoppas det är bara bra med dig sköt om dig mvh Daniel

fredag, oktober 31, 2008 11:25:00 em  
Blogger Hedda said...

Vilken tur ni hade! Jag måste säga att vid mitt besök maten var högst medelmåttig och desserterna smakade kylskåp, vilket också påtalades. Till ingen nytta - servicen var nämligen ett skämt, så tyvärr kommer jag inte att gå tillbaka.
Synd, eftersom jag verkligen gillar konceptet, som vi storstadsbor gärna säger.

lördag, november 01, 2008 6:47:00 em  
Blogger Bendel said...

Kanske hade vi tur, har hört och läst lite både och om stället. Men som sagt blinierna var lite lätt krispiga, köttet fint och precis medium som vi ville ha det, desserten var lite lös för att den var alldeles nygjord. Dessutom var killen som serverade oss både kunnig (märkte vi i matdiskussion), smidig (märkte vi då den förargliga sittningens tid tog slut) och generös (med vinet bla).

lördag, november 01, 2008 8:01:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter supergott & romantiskt om jag förstår dig rätt!:)

måndag, november 03, 2008 12:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Krsitina -Ja, sjyst käk i sjyst mijö kan jag sammanfatta det.

onsdag, november 05, 2008 3:43:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju alltid så att man kan ha otur. I synnerhet på såna här ställen där tempot är högt och priserna låga (förhållandevis). Jag har varit där 4 gånger och varit mkt nöjd. Någon gång har serveringen varit stressad och lite glömsk. Men aldrig otrevlig.

torsdag, november 06, 2008 9:30:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home