lördag, juni 12, 2010

Ovanligt lyckad sparrisrisotto



Jag gjorde så här. Brynte en halv hackad jumbolök (motsvarar ungefär 2-3 vanliga gula lökar) och 300 g risottoris från Årstiderna (det stod inte vilken sort det var) i rejält med olja och smör. Hällde i ca 1 dl rosévin och 3 dl kycklingbuljong. Lät koka sakta och rörde och rörde med en träslev. Kokade en knippe svensk sparris i så mycket vatten att det precis täckte och lite salt, hällde av kokspadet och rörde ner i risotton. Fortsatte att röra i ca 40 minuter, pytsade portionsvis ner 2-3 deciliter torrt mousserande vin och minst lika mycket kycklingbuljong. När den härliga sörjan var färdig pressade jag i ett par matskedar citronjuice och rörde ner en näve riven parmesanost. Risotton serverade jag med den snabbt kokta sparrisen och pressade lite mer citron, parmesan, svartpeppar och flingsalt över. Resultatet var mat för gudar.



Risotton efterföljdes av grillad hängmörad entrecote och en blandad grönsallad med tomat och bara lite gräsig olivolja, flingsalt och peppar. Ett glas rött vin till för hälsans skull.


Till dessert gjorde maken en sockerlag av limejuice, limezest och socker som blåbär marinerades i och sedan serverades med en klutt creme fraiche.


Macaroner från Petite France avslutade.



6 Comments:

Blogger Pernilla said...

Kan du starta middagsservice? Komma hit och fixa lite mat? Jag dööör! Det låter och ser urgott ut!

lördag, juni 12, 2010 10:09:00 em  
Blogger Bendel said...

Middagsservice är nog lönsamt men inte riktigt min cup of the, men så småningon ska jag nog få till en vanlig hederlig middagsinbjudan!

lördag, juni 12, 2010 10:12:00 em  
Blogger Niklas (Nyfiken på mat) said...

Ser fantastiskt gott ut! Älskar risotto av alla slag, ska absolut testa denna i sommar. Entrecote är en ständig grillfavorit, sitter och skriver ett inlägg om det just nu, blir härligt saftigt!

lördag, juni 12, 2010 11:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Risotton blev riktigt mustig och de spänstiga sparrisarna kompletterade förutom smakmässigt konsistensmässigt fint.

Entrecote är en riktig klassiker i det här hemmet, nästan varje fredag till makens världsbästa bea, och alltid när jag är gräsänka på detta sätt med bara en sallad.

söndag, juni 13, 2010 10:10:00 fm  
Blogger Annika said...

Ah, vilken middag!
Jag sprang förresten förbi Daglivs vid Fridhemsplan igår, när jag var med mina söner hos vår tandläkare. Då fick jag äntligen inhandlat dragon i vinäger, så nu kan det bli välsmakande bea här utan att jag varje gång blir ruinerad av en kruka dragon från ICA, som dessutom knappt smakar något.Tack än en gång för tipset!

tisdag, juni 15, 2010 9:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Härligt! De sorter vi använt smakar både mer och bättre än standarddragonen och räcker i ages.

tisdag, juni 15, 2010 9:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home