fredag, augusti 27, 2010

Down and Out in Paris and London



Jag trodde att Down and Out in Paris and London av George Orwell skulle innehålla mycket mat i framför allt restaurangmiljöer. Men det gör den inte, bara lite. När Zola väver in tydliga politiska åsikter och mänskliga betraktelser i sina historier från samma tid, och ofta använder mat som metaforer, berättar Orwell iställer rakt upp och ner vad som händer honom när han blir fattig. Hur lögnerna blir allt fler i början för att han vill släta över saker han inte längre har råd med. Hur bekantskapskretsen förändras. Hur hotellcheferna vill hålla de som gör de allra lägsta sysslorna sysselsatta så att de inte börjar tänka och kanske till och med startar fackförbund. Läs den om du vill få en inblick i hur det kunde vara att leva utan pengar i Paris och London under 1920-talet.

Published with Blogger-droid v1.5.1



4 Comments:

Anonymous Anna B said...

Det låter faktiskt som om jag borde läsa den. Länge sedan jag läste Orwell, men Zola har jag läst nästan hela "serien" av samtidsskildrngar.

lördag, augusti 28, 2010 9:28:00 fm  
Blogger Bendel said...

Den är läsvärd även om den inte är en Zola. Vid ett tillfälle i boken önskar Orwell faktist att han var Zola när han ska beskriva något, minns inte exakt vad.

lördag, augusti 28, 2010 7:26:00 em  
Blogger K said...

Jag har länge velat läsa den där. Jag tror att det finns fler anledningar än den du nämner i sista meningen.

måndag, augusti 30, 2010 10:08:00 em  
Blogger Bendel said...

Sant. Jag nuddar dem i meningarna innan.

tisdag, augusti 31, 2010 7:16:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home