söndag, september 03, 2006

Om kranvatten och regional mat på krogen


Jag läser då och då New York Times matsidor på nätet. Mest behållning har jag av Frank Brunis blogg. Nu skriver han om flera saker jag också funderat över; Varför är det så svårt att få viss krogpersonal att acceptera att man "bara" vill ha vanligt kranvatten? Det känns ofta obekvämt och pinsamt att beställa och det man motvilligt får är ljummet pink i nötta glas. Jag betalar gärna några (men inte många) kronor för fräscht kranvatten. Jag ser det som en dryck som andra, iallafall i Sverige. Frank har nyligen dinerat på Sapori dÍschia i Queens. Där blir han korkat bemött angående en vattenbeställning. Han reflekterar även över om det verkligen finns ett eget regionalt kök på Ischia. Om det inte är en för liten ö för det? Om det logiska inte är att närheten till Neapel innebär att det napolitanska köket gäller även där. Jag tillbringade ett par veckor på Ischia i somras och har semestrat där förut. Självklart påminner köket mycket om det som finns i hela Neapelbukten och Amalfikusten tex rätter med mozzarella, tomater och citron. Men hur som helst får man de godaste (och billigaste) bruschettorna på Ischia, liksom tomatsåsen, för att tomaterna är perfekta. De är också duktiga på att tillaga kanin och Spagetti cozze e vongole. Sedan finns Baba, en efterätt som dessa öbor verkar gilla extra mycket (men inte jag).

Foto: Pia R B, Grapefruktträd i Villa Nunzias trädgård, Ischia