måndag, december 04, 2006

Hänt i veckan


På väg till Grand Hotel noterade jag pippiflätor på Operahuset.

I fredags kom flyttlasset (4 trp utan hiss), i lördags målade vi arbetsrummet och igår rev vi ned vävtapeter. Har fortfarande ingen riktig arbetsplats, sitter nu med min bärbara dator bland damm och flyttkartonger i det kommande vardagsrummet. En hantverkare har sedan sju i morse varit här och spacklat väggar. Jag berättar detta för att förklara varför jag inte bloggar lika ofta som vanligt. Nu tänker jag dock skriva en kort resumé om förra matveckan.


Middag från Ciao Ciao förtärs i sovrummet.

Mat runt Fridhemsplan
Utan kök har jag ofrivilligt men glatt testat olika matställen runt Fridhemsplan. Godast kaffe hitills har jag fått på Bagel Deli. Det jag gillar bäst med att bo på stökiga St Eriksgatan är NY-känslan. Detta café förstärker denna. Det är ruffigt och mysigt, ett perfekt "tredje rum" där man lätt kan lusläsa amerikanska Vouge i timmar i röda sammets-"Vänner"-soffor. Att bageln inte är perfekt gör inte så mycket.

På Hantverkargatan duggar det tätt med mysiga kvarterskrogar. Ciao ciao och Hot Wok Café har fina restauranger här. Jag är förvånad över hur uppklädda deras gäster är. Mest nyfiken är jag dock på japanska Roppongi. Om man kan äta lika gott här som på systerkrogen (Tegelbacken) är det great! Åt en köttbit härom kvällen på Hoa-Hoas Linas Bar där han själv ofta hänger. Folkig, skön stämning. Maten är sådär.

Mat och föreningsliv (medvetet tråkig rubrik)
Maffian krävde sitt. Först styrelsemöte här. Och ett par dagar senare en medlemsträff där kloka Anita-Laser Reuterswärd, handläggare av Nyckelhålsmärkningen på Livsmedelsverket och teknologie doktor i näringslära (även maffios), föreläste på ett utmärkt sätt om Nyckelhålsmärkningen på restauranger och i butik. Om jag hittar lite tid kommer jag att skriva en sammanfattning här. Därefter glöggmingel med 4 olika sorters Nibble-skinka.

Grandiost eftermiddagste
Träffade också den kvinnliga sommeliernestorn på Grand Hotel under trevliga former; Cadier Afternoon Tea. Den specialblandade drycken som serverads ur nyputsat silver doftade härligt blommigt och smakade smekande avvägt. Eftersom jag inte har tagit någon egen bild länkar jag hit. Jag kan bara säga att allt var gott och moccaéclairen en favorit. Det enda jag saknade var de obligatoriska cucumber sandwisharna.