fredag, november 24, 2006

Jag - en skandinavisk blatte


Elias Alekji, ägaren av Lebanon Meza Lounge, hade vällagat ett välsmakande libanesiskt smörgåsbord.

Min Mat presenterade igår en fokusgruppsundersökning om hur invandrargrupper i Sverige handlar mat. Intressant. Och jag förstod att trots att min finska släkt kom till Sverige mer än 20 år innan jag föddes finns det mycket blatte kvar i mig. Jag kände igen mig i mycket trots att de exkluderat finska invandrare (de anses integrerade) i den här studien. Tex att mina föräldrar i regel handlar svenskt kött men när det gäller chark har de alltid dissat det som finns här. En annan skillnad är brödet, liksom hos många andra invandrare. Jag är uppvuxen med osötat rågbröd till alla måltider. Tyckte som barn att det var hellyxigt att få en sirapslimpmacka. Mamma bakade rieska själv och kompletterade med bröd som hon köpte av en kringresande försäljare av finsk mat.