måndag, maj 14, 2007

Mackmyra


Fjäderholmarna

Eftersom vännen Kristian äger Mackmyra-whisky i en tunna på Fjäderholmarna åkte vi dit och gjorde en koll. Vi gick först en guidad visning i spritmuseet och lagret och deltog sedan i en provning (jag doftade dock bara). Som den novis jag är på denna ädla dryck lärde jag mig lite nytt och fick även några skrönor med mig hem.


Whiskyn lagras i tre olika sorters fat; nytillverkade svenska i ek från Visingsö, eller tömda efter en omgång sherry eller bourbon. Det första tillståndet som behövs (14 st totalt) för att starta upp en produktion är det från Sprängmedelsverket.


Va, Grillbritt, det är ju jag! I alla fall Tesse och Peters smeknamn på mig. Det måste vara så att de köpt en tunna till mig i smyg. Kanske får jag den nästa gång jag fyller år.


Åh, så god denna lunch på Fjäderholmarnas Krog var! Perfekt stekt strömming med krispig yta, tjockt mos och fasta lingon. Till brödet serverades gult och milt syrligt Ålandsmör.



8 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Lingon och strömming är ju bara så gott!

tisdag, maj 15, 2007 10:34:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jaa! Dessa strömmingar hade dessutom omärkbara ben.

tisdag, maj 15, 2007 1:25:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ska se om jag hittar numret på tunnan i mina papper. Om jag har tur fick jag med den på bild.

tisdag, maj 15, 2007 2:05:00 em  
Blogger Bendel said...

Hoppas!

tisdag, maj 15, 2007 2:11:00 em  
Blogger Kristian said...

Näpp, inget nummer på tunnan ifråga... jaja, min del var därinne nånstans!

tisdag, maj 15, 2007 9:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

vi var där i söndags, så såg du en liten vilding kasta köttbullar inne på fjäderholarnas krog så var det delar av ragazzeredaktionen :)

onsdag, maj 16, 2007 7:03:00 fm  
Blogger Bendel said...

Och alla tunnor såg välmående ut:)

Vildingar såg jag men ingen som kastade köttbullar:) Vilket sammanträffande! Hoppas jag känner igen er om det händer igen.

onsdag, maj 16, 2007 10:09:00 fm  
Blogger Bendel said...

Inte så konstigt förresten att jag missade er Elin. Kom jut på att vi var där i lördags.

onsdag, maj 16, 2007 2:27:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home