lördag, maj 19, 2007

Mandel- och chokladkakor

Jag är så glad att jag tackade nej till spektakulär gala och annat denna helg. Det är så sällan jag bara är hemma i lugn och ro. Nu råkar jag dessutom vara småförkyld (igen och kanske just därför) och har en hel del jobb jag bara måste braka av.

Idag har jag lagat en rejäl laddning av min bolognese (-fläsk, ++vin).





Och jag har bakat! Mandel- och chokladkakor inspirerade av engelska matskribenten Maxine Clarks recept på Hertiginnans kyssar - baci di dama. Sådana kakor som kommer från Piemonte, norra Italien och ofta bakas till speciella högtider. Vill dock poängtera att detta inte är samma sak. Men så goda att jag vill lägga dem i en söt presentförpackning och ge bort till någon snäll.


Mandel- och chokladkakor

180 C , 20-25 st

150 g sötmandel, mald
1 krm salt
150 g osaltat smör, rumstempererat
1, 5 dl strösocker
1 1/2 tsk vanilj, äkta
1, 75 dl vetemjöl
2 1/2 msk kakao

Chokladfyllning
125 g mörk choklad, 70 %
1, 25 dl vispgrädde

Blanda mandel och salt i en skål. Blanda smör, socker och vanilj i en annan skål och vispa tills smeten är porös. Rör ned mandeln, mjöl och kakao.

Rulla små bollar. Lägg dem på plåten med mellanrum. Platta till dem lite och grädda i ca 15 min. Låt kakorna svalna på plant underlag.

Fyllningen: Blanda choklad och grädde i en skål och ställ i vattenbad. Värm och rör varsamt tills chokladen smält. Ta bort skålen och vispa ordentligt tills smeten svalnat till rumstemperatur. Ställ i kyl och låt stelna. Låt fyllningen få rumstemperatur igen och fyll den mellan dubbla kakor.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag äär snäll som fan :)

torsdag, juli 26, 2007 2:18:00 fm  
Blogger Bendel said...

to late:)

torsdag, juli 26, 2007 8:53:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home