lördag, maj 26, 2007

Äntligen

Nu är den snart färdig Roy Anderssons nya film. För ganska exakt ett år sedan var jag med svärfar till Filminstitutet och såg på när Roy och hans team jobbade med en scen i denna. Ett detaljrikt vardagsrum åkte på en träräls genom den jättelika studion, i fönstret skymtade olika Stockholmssiluetter i pappersminiatyrer förbi. Jag fick tunghäfta då jag hälsade på mästaren själv trots att svärfar har en naturlig relation till honom och trots att han utstrålar ett stort lugn.

Apropå detta vill jag ge ett boktips; Lyckad nedfrysning av herr Moro. En tankeväckande antologi som också är otroligt visuell eftersom den innehåller mycket starka bilder. I redaktionen har bland annat Roy Andersson och en annan duktig filmmakare, Kalle Boman, suttit.



2 Comments:

Blogger Anna-Eva said...

Så kul att du har träffat honom och så lustigt att jag läser det här just nu när jag precis postat ett eget inlägg på min blogg om Roy Andersson. Läs om du har lust:

http://lata-mammans-blogg.blogspot.com/2007/06/roy-andersson.html

Anna-Eva

fredag, juni 01, 2007 10:21:00 fm  
Blogger Bendel said...

Det var stort att träffa honom! Det är en stor person. Klart jag ska kika på vad du skrivit om honom.

fredag, juni 01, 2007 1:33:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home