lördag, maj 26, 2007

Om bloggande

Läste igår att en chef för ett informationsföretag i livsmedelsbranschen undrar:

- Det finns cirka 10 miljoner bloggar och varje dag skapas nya. Men hur länge kommer vi att hinna – och orka – läsa varandras dagboksanteckningar?

Borde kanske berätta vem det är men jag tycker att det är själva uttalandet som är det intressantaste. Det är en trend att sia om bloggandets framtid utan att ha en aning om vad det handlar om. Just detta att kalla alla bloggar för dagböcker gör bara de som aldrig tittat in på mer än 5 själva. Annars skulle de veta att man kan lära sig förbannat mycket om allt möjligt, att det finns många kunskapbloggar med många olika vinklingar.

Något som sällan lyfts fram är att bloggosfären kan vara en ypperlig plats att lära sig agitera (om man själv vill), något som både ger självförtroende och goda förutsättningar att klara sig i samhället. Dessutom anses man då ofta som intellektuell vilket kan vara bra.

Skulle kunna fortsätta utveckla varför det är så mycket mer än dagboksanteckningar men nu måste jag skriva färdigt en annan text så jag kan betala hyran även nästa månad. Därför marsgamla observationer nedan istället.

Tidigare noterat men inte publicerat
Såg Sigge Eklund tala om bloggar i Argument igår. En person som jag sådär korrekt och uppriktigt gillar. Han talade makligt, smart och trovärdigt som vanligt. Dock verkade inte programledarna Linda Olofsson och Helena Wink som oftast gör ett bra jobb veta vad bloggvärlden och bloggande handlar om. Ställde frågor typ: Men är det så bra med dagböcker på Internet?

Tilde de Paula intervjuade ungdomar och en vad jag tyckte vettig medelålders internetexpert om just unga och Internet i Söndagsmorgon. Hon hade noll koll på hur msn och liknande funkar. Typ: Ska föräldrar läsa barnens msn? (För mig likvärdigt med: Ska föräldrar lyssna på allt barnen talar med sina kompisar om?).

Ok, de ställer säkert rätt frågor för sin publik men det märks i diskussionerna hur lite de själva vet. Det förvånar mig.



10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst finns det massa roliga bloggar.

lördag, maj 26, 2007 5:11:00 em  
Blogger Bendel said...

ja, och endel är tom inspirerande, lärorika osv

lördag, maj 26, 2007 5:53:00 em  
Blogger Ilva said...

Jag fattar inte varfòr så många har hakat upp sig på att bloggar skulle vara dagböcker, det finns ju så otaligt många som inte är det. Som du säger, det visar bara på hur okunniga de är på detta område.

lördag, maj 26, 2007 6:05:00 em  
Blogger Bendel said...

Det är framför allt därför jag retar mig på deras uttalanden. Dessutom banaliserar det alla bloggars betydelse.

lördag, maj 26, 2007 7:23:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag håller med dig fullt ut. Kan inte låta bli å konstatera att bloggandet är oerhört bra för människors (inklusive mitt eget)förmåga att uttrycka sig i skrift. Det är jättebra träning! Man lär sig saker, folk hjälper en och gud vet allt!

måndag, maj 28, 2007 12:03:00 em  
Blogger Bendel said...

och jag håller med dig Kristina

måndag, maj 28, 2007 2:03:00 em  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Oj, å jag som tycker att bloggandet är en utomordentlig sätt att använda sig av när man vill skriva dagbok för släktingar som bor långt bort. Inte skulle dom se min dagbok i byrålådan, inte skulle dom kunna se mina humörsvägningar och heller inte veta så mycket om barnen.
Å, vill jag bjuda på fin middag eller nån ny efterrätt, ja då lånar jag nått från Pias blogg. Varför bråkas om saker som ändå inte kommer att ändras.. *ler*
ett litet HURRA för bloggen, som kan användas till vad man vill..

Kram Helena

onsdag, maj 30, 2007 5:31:00 em  
Blogger Bendel said...

En bra sak är att nätet är så demokratiskt, man bestämmer själv vad man vill publicera.Är säker på att dagboksbloggen är jätteviktig för många på olika sätt. Men det är fel att säga att alla bloggar är dagböcker.

Keep on blogging!:)

Kram till dig och dina söta barn!

onsdag, maj 30, 2007 7:50:00 em  
Blogger Bendel said...

...dina söta barn jag bara sätt på nätet, bara en sån sak!

onsdag, maj 30, 2007 7:51:00 em  
Blogger Helena Bartholdsson said...

Välkommen välkommen... Dörren står öppen, å rum finnes till utlåning, men.... maten törs ingen bjuda på.. *s*

Ha de gött.... Helena

onsdag, maj 30, 2007 9:02:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home