torsdag, september 13, 2007

Små heta varumärken


Maud Olofsson - näringsminister och turistminister, Lars Johansson - marknadsansvarig Köttbranschens Riksförbund och Tommy Olsson - styrelseordförande i Köttbranschens Riksförbund.

Regionalt charkbord står uppdukat med tillbehör tillagade av Årets Köttkock, Tomas Diederichsen.

Sveriges första regionala märkeskatalog över kött- och charkprodukter presenteras. Liksom vinnaren av konsumenttävlingen Lokal Chark 2007 - MälarChark. Och Maud Olofsson ger sin syn på regionalt företagande. Jag besöker pressträffen mest för sista punkten, det andra går att läsa sig till och jag har egentligen inte tid med med detta nu i deadlinetider. Inbjudna består av representanter från kött- och charkbranschen, opinionsbildare inom livsmedelsbranschen och mat- och konsumentskribenter.
Maud ger ett uppriktigt intryck i frågan om att vilja främja mindre företag.
- Det ska bli enklare, billigare och roligare att vara företagare, säger hon vid ett flertal tillfällen. Låter som ett mantra.
-Jag vet att politik gör det krångligt för många.
-Nästa kliv är att lyfta av kostnader, se om kontroller - som ni har många i er bransch - går att slå ihop och om man kan certifiera istället för att kontrollera.
Förlängd momsinbetalningsperiod och lättare att säsongsanställa är exempel på andra åtgärder hon säger har/ska genomföras. Maud talar även en del om hur viktigt det är med regional mat ur turistsynpunkt.
När branschrepresentanter börjar komma loss med att ställa frågor och berätta om problemen med Sveriges dominerande handelskedjor och liknande är hon tvungen att lämna evenemanget. Tyvärr, eftersom det är nu det börjar bli intressant.
Åt för övrigt en god grynkorv. Och träffade många gamla bekanta.



3 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Kom att tänka på att man just nu snackar mycket om hur "icke klimatsmart det är att äta nötkött". Pratar köttbranschen något om det?

fredag, september 14, 2007 10:41:00 fm  
Blogger Bendel said...

Igår var det endast fokus på regionalt företagande. Det hann inte ens bli en fördjupning i det ämnet.

För några år sedan hade jag kunnat ge dig ett mer insatt svar, idag har jag inte samma tillgång till de interna diskussionerna utan följer mest vad som händer i branschpressen. Men det skulle förvåna mig om man inte diskuterade den frågan idag. Du får gärna kontakta mig via mejl så kan jag ge dig bra namn att tala med.

Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien brukar ta upp sådana ämnen ur många perspektiv och på ett vetenskapligt sätt på gemontänkta seminarier. Har själv både föreläst och gått på några stycken. Dessa besöks av livsmedelsbranschen, statliga verk, opinionsbildare, journalister, forskare mm. Som journalist kostar de för det mesta inget. De dokumenteras dessutom och dokumentationerna går att efterbeställa. Hemsida: http://www.ksla.se/

fredag, september 14, 2007 2:38:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Det ska jag genast kolla upp. TACK.

Javisst har de fina saker på Polarn o Pyret! Klädmässigt får du hoppas på en flicka för kläder till lite större pojkar är en katastrof!

måndag, september 17, 2007 11:53:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home