söndag, augusti 31, 2008

Det är bara höst hos mig



Och f-n vad jag tycker om det! Hösten är helt klart min årstid. Igår lagade maken bouillabaisse. Idag har jag stått vid spisen. Det har doftat jord, sötmna, kanel och kardemumma i mitt kök. Recepten och sånt kommer jag blogga om senare i höst, ett litet smakprov får ni här:

Plommonkompott: Lägg en liter urkärnade och halverade svenska plommon i en tjockbottnad kastrull, strö över 1/2 dl strösocker och lite kardemumma. Låt koka under lock i ca 15 minuter tills det tjocknat.

Nu ska jag beställa ett helt gårdslamm och sedan läsa i någon av mina nya böcker. Vet bara inte vilken jag ska starta med, är lika sugen på alla tre; An omelette and a glass of wine av Elizabeth David, Tender at the bone av Ruth Reichl eller The belly of Paris av Emile Zola. Nån som har en idé?



9 Comments:

Blogger K said...

Jag drog mig i flera år för att läsa En omelett och ett glas vin på grund av den töntiga titeln, men det är en oerhört inspirerande och bra bok.

söndag, augusti 31, 2008 10:40:00 em  
Blogger Bendel said...

Tack! Nu har jag bestämt mig, jag börjar med den.

söndag, augusti 31, 2008 10:42:00 em  
Blogger Jessica said...

Tusan, jag som ville vara först och säga Tender to the Bone och så kunde du recensera den inom ett kort tag :). Jag gillar också den här tiden på året. Mickelsmäss, grytor, "tung" mat. Jag gillar inte sommarkokböcker av typen såhär grillar du stående på två händer (ja typ), eller hur man slänger ihop goda och FRÄSCHA sallader.

måndag, september 01, 2008 5:32:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jessika, den blir tvåa har jag bestämt nu!

Instämmer. Visst vill jag ha lite annorlunda mat på sommaren men att bara äta "lätt" pallar jag inte. SEdan vi var i Italien har jag saknat bra råvaror, nu börjar de svenska komma till sin rätt tycker jag.

måndag, september 01, 2008 8:36:00 fm  
Blogger Anna-Eva said...

Jo det är sant, matmässigt är hösten bäst men annars är jag vårmänniska. Jag är dålig på att läsa matlitteratur fast jag vet inte varför. Den bok du tycker bäst om ska jag läsa bestämmer jag nu bara för det.

måndag, september 01, 2008 10:10:00 fm  
Blogger Anna-Eva said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

måndag, september 01, 2008 10:10:00 fm  
Blogger Bendel said...

Våren är min absolut sämsta årstid, eftersom jag vet att jag alltid är som lägst på energi då tar jag alltid semester ganska tidigt på sommaren.

Vad roligt, bokrapporter kommer så småningom.

måndag, september 01, 2008 10:36:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag rådeppar hela hösten :(
Ska vi kaffa snart?

måndag, september 01, 2008 7:46:00 em  
Blogger Bendel said...

Om det kan få dig gladare:) Jag hör av mig om kaffe snart!

måndag, september 01, 2008 7:57:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home