tisdag, januari 20, 2009

Franskt på Rue du Pont Nouveau

En snabbrapport från kvällens besök på Rue du Pont Nouveau.




Menyn
Ekologisk cider.
Mustig, med en gnutta sötma, fin.

Sötsyrlig ceviche med bland annat spindelkrabba (som jag även ätit på Oaxen).
Mycket välbalanserad munsbit.

Högrev med svartrotskräm, bacon och rotfrukter och ett glas rött från Rhonedalen.
Köttet var precis sådär fallande och välsmakande som det blir då det tillagats 24 timmar på ett par olika vis. Hela rättens smaker och konsistenser hängde samman på ett fantastiskt sätt.

Utvalda praliner och David Haugaard-kaffe (vilket jag dricker varje dag på redaktionen).
Himmelskt smarrig avslutning.




PRALINERNA
De rosa med silverglitter innehöll vit choklad med tranbärsfyllning. Det enda som inte nådde fram hela vägen, jag hade önskat mera syra från bären för att balansera den jolmiga vita chokladen.

De mörka innehöll en ganache med mörk choklad. Burdus och god sådan.

De Paul Smith-mönstrade gömde en anisfyllning, en av de godaste praliner jag någonsin ätit.

Värst vad generös jag är idag, men jag gillar att vara det då det förtjänas.


Mattias Ljungberg, till vänster, är mannen bakom den här kvarterskrogen som är jordnära och framåtsträvande på en och samma gång. Mattias driver även Tössebageriet sedan 12 år tillbaka, 2004 vann han OS-guld med Kocklandslaget och 2006 blev han Årets Konditor.


Brödtavla.


Uppdaterat 22/1!
Läs mer om besöket hos Sophie.



3 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

Spindelkrabba - vilka krabater det är och fullkomligt förfrysande kallt att hämta hem, dyrast i svenska fiskdisken dessutom.
2007 i oktober var jag uppe i norska Vadsø och med ut på en "kongekrabbebåt". Det var förfärligt ända tills vi kom in i lä och kokade de väldiga krabbenen i sjövatten i en tunna ombord. Vi utrustade oss med saxar och klippte upp benen och med tillåtelse att äta så mycket vi orkade - se det var ett stort kalas.

onsdag, januari 21, 2009 11:43:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Du verkar ha haft trevligt det glädjer mig, har hört lite folk som varit där och ätiti men jag har inte varit där själv en. Ha det så bra mvh Daniel

torsdag, januari 22, 2009 12:42:00 fm  
Blogger Bendel said...

Göran - jag vill också! Tack för att du delade med dig!

Daniel - det var riktigt bra. Det enda negativa jag hört är att det kan vara lite väl hög prisättning.

torsdag, januari 22, 2009 6:25:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home