onsdag, mars 25, 2009

Kaffenotis

Kafferosteriet Johan & Nyström öppnade idag en lokal på Swedenborgsgatan 7 som dels är ett café och en shop men framför allt ett ställe där olika kaffehändelser kommer att äga rum. Var där idag med jobbgänget. Bland annat så koppade vi kaffe. Koppningar är något som ofta kommer äga rum.

Här ska vi koppa (ett sätt att prova kaffe) olika kaffesorter. På bilden har kaffet fortfarande crust dvs malt kaffe som ligger som ett lock överst. Nästa steg är att med en särskild sked röra om i koppen tre gånger så sumpen sjunker och samtidigt dofta på aromerna som framträder. Därefter sörpla i sig av kaffet.

En aeropressbar.



4 Comments:

Blogger Jessica said...

coolt! Man smakar av te på samma sätt tror jag, men utan "skorpa" av förklarliga skäl.

onsdag, mars 25, 2009 9:06:00 em  
Blogger Bendel said...

Det finns även microkafferostare (till försäljning) och en lite större rostningsmaskin i lokalen, och en del annat spännande för den som gillar kaffe.

Någon gång kanske jag berättar om de kaffevanor mina skrivborsvänner (och jag) har...

onsdag, mars 25, 2009 9:24:00 em  
Blogger Daniel Roos said...

Spännande Pia !

Hoppas det är bra med dig och din familj. Dina arbetskvarter verkar inte tråkiga i allafall om dom har New York Feeling, kanske kan man hitta Per Se där också :-)då kanske jag får uppleva det snabbare.


Ha en toppen helg mvh Daniel

fredag, mars 27, 2009 1:25:00 fm  
Blogger Bendel said...

Inget Per Se, tyvärr. Åt Kellers 6000-kronorslunch på F12, skulle hellre äta hans mat på plats måste jag säga.

Må gott Daniel!

lördag, mars 28, 2009 11:05:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home