måndag, mars 16, 2009

On request, mitt lammpatérecept






Hade lammlever kvar i frysen. En bra start till en paté.




1 pate

200 g lammlever
4 schalottenlökar
500 blandfärs
2 ägg
3 dl grädde
2 msk mjöl
2 msk timjan, färsk, hackad
3 krm svartpeppar
1 tsk salt
pinjenötskärnor
machésallad
frisésallad
olivolja
salt
svartpeppar
balsamvinäger
cumberlandsås, hade bara lingonsylt hemma och det funkade det med

Sätt ugnen på 175 grader. Skölj levern i kallt vatten. Finhacka löken. Mal färs, lever och lök i en matberedare med vassa knivar tills det blir en smet. Tillsätt äggen, ett i taget. Häll försiktigt ned grädden, fortfarande under mixning. Vänd ned salt, peppar och timjan. Häll smeten i en avlång form och grädda i en timme, formen ska vara täckt med folie. Häll bort vätska. Låt svalna. Blanda salladen med olja, salt, peppar och vinäger. Servera skivor av paté på salladsbädd, strö över pinjenötskärnorna. Severa med cumberlandsås.

Nöjd nurå Ilva? :)



6 Comments:

Blogger K said...

Oj, det här är bara början. Jag är övertygad om att patéer och pastejer är nästa stora grej. Snart kommer det att vara pastejer över hela bloggosfären!

måndag, mars 16, 2009 9:44:00 em  
Blogger Ilva said...

nu måste jag bara fixa lammlever! Jag är patéfan, min mamma gjorde det jämt och ständigt. Tack Pia!

tisdag, mars 17, 2009 8:29:00 fm  
Blogger Bendel said...

K - Jag tror som du. När får vi se patérecept hos dig?

Ilva - Tänk om det inte smakar som din mammas patéer, tycker du om det ändå? Det där med matpreferenser är klurigt ibland.

tisdag, mars 17, 2009 10:02:00 fm  
Blogger K said...

Snart. Snart. Jag måste bara provlaga lite mer först.

tisdag, mars 17, 2009 10:36:00 fm  
Blogger Bendel said...

Vad roligt! Det ska bli intressant med lite dialog om patéer och pastejer, det kan säkert resultera i bra moderna tips.

tisdag, mars 17, 2009 10:55:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Patéfan var ett fantastiskt ord! Det ska jag genast börja använda mig av. jag gör mest pastejer på älg och rådjurslever men lamm låter lovande! trevlig helg!

fredag, mars 20, 2009 12:51:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home