söndag, mars 15, 2009

Apropå klassiska metoder


Så flamberades det hemma hos mig igår. Vi hällde socker i botten på en kopparpanna, tillsatte lite färsk finhackad chilifrukt och bananbitar. När sockret var nästan färdigkaramelliserat så hällde vi ner lite kokosmjölk som fick koka in, skvätte över Grönstedts Nationalcognac, Grande Champagne och tuttade eld på den med hjälp av spisens gaslåga. Klart! Helsmarrigt ihop med en skopa vaniljglass.

Uppdaterat lite senare. Åke berättar att han fick inspiration till rätten i ett tv-program med Gordon Ramsey. Eftersom Åke pillade sig i ögat efter att ha skurit chilifrukten så fick jag ta över.



4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh! det låter gott!

söndag, mars 15, 2009 7:59:00 em  
Blogger Kristian said...

Ajajaj, chilisaft på fingrarna är farligt... själv var jag litet snuvig och var litet röd om näsan en gång när jag hackade chili. Sen när jag råkade klia mig på näsan var det färdigt... trodde näsan skulle smälta bort den första minuten

söndag, mars 15, 2009 9:59:00 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Åh, jag såg programmet och bananerna verkarde smarriga!

söndag, mars 15, 2009 10:24:00 em  
Blogger Bendel said...

Elin, jepp, en dessert i min smak!

Kristian - en gång skulle jag bjussa ett gäng på middag, och gjorde samma sak som du men i ögonen! En kille som precis vunnit elitserien i fotboll sköljde och sköljde mitt stackars öga.

Kinna - ett nytt program förstod jag det som? Han måste vara klonad den där Gordon.

måndag, mars 16, 2009 10:18:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home