söndag, mars 01, 2009

Handikappad

De senaste tre dagarna har jag varit så täppt i näsan att jag inte alls kan känna smaker. Det känns väldigt märkligt. Funderar över att äta något jag inte gillar så jag kanske lär mig uppskatta det men jag vet ändå vad som är gott eller inte. Lagade exempelvis en tagervad jaghaver-shepards pie. Jag visste att resultatet blev bra trots att jag inte kunde förnimma en endaste arom, och min man bekräftade detta. Konsistenserna luras inte.

Apropå konsistenser, en av de bästa restaurangupplevelser jag haft ägde rum på tvåstjärniga Sadler i Milano. Där avnjöt jag en sexrätters avsmakningsmeny med fisk. Rätterna var milda, huvudtemat var olika konsistenser. Det mest raffinerade var att de första rätterna bjöd på en hel del tuggmotstånd, framför allt genom bläckfisk, för att bli mjällare och mjällare. Fisken på slutet kunde lika gärna varit moln.



2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hihi, äta sådant man inte gillar när man ändå inte känner smaken. Ska testa det med oliver nästa gång jag blir täppt, de är så tjusiga men i min gom blir de bläh.

tisdag, mars 03, 2009 1:36:00 em  
Blogger Bendel said...

Lova en rapport då det sker:)

tisdag, mars 03, 2009 10:08:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home