tisdag, mars 31, 2009

Vinkorkstrick


Jag blir sur när tv:n alltid står på MythBusters men jag får tacka Jamie och Adam för drycken i söndags. Korken gick av i flaskhalsen då jag skulle öppna vinaren. Då bankade Åke flarran sakta och metodiskt mot dörrkarmen med ett par grytlappar som stötdämpare. Och se där, för varje slag förflyttade sig korken mot rätt håll för att slutligen pluppa ut. Kan vara bra att minnas på den romantiska picknickdejten då du glömt korkskruven hemma. Varifrån Åke fick den här briljanta idén framgår väl i inledningen.



11 Comments:

Blogger Jessica said...

Rätt smart. Tricket alltså.
Jag har National Geographic och där går Haverikommissionen. Snart vet jag allt om flygkrascher. "Jamen sluta titta, du som är ett nervöst vrak om du så ska flyga pendelflyg till Gotland på 30 minuter!"
Bra råd.
BBC Lifestyle är annars en sån där lugn fridfull kanal. Matlagning, design och inredning.

tisdag, mars 31, 2009 11:19:00 fm  
Blogger FamiljenFriluft said...

Bendel (och Mythbusters) - folkbildare. :-) Tack för tipset.

tisdag, mars 31, 2009 12:42:00 em  
Anonymous Örjan said...

Andra med kork-i-halsen erfarenheter.
http://desbonsvins.wordpress.com/2009/03/27/langt-ner-i-halsen/

tisdag, mars 31, 2009 8:14:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - såna flypplansprogram tittat Åke också på, han säger att det botar hans flygrädsla. Undrar det jag.

Jesper - nån gång måste min lärarutb och informatörsbakgrund få lysa igenom:)

Tack snälla Örjan, kikar hemma ikväll!

onsdag, april 01, 2009 8:21:00 fm  
Blogger Bendel said...

Örjan, där ser man vad mankan göra. Annars verkade vårt trick smidigare:)

onsdag, april 01, 2009 8:45:00 em  
Blogger Kristian said...

Vanligt är också att trycka ned korkbiten i flaskan och sen hälla över i en karaff medan man silar bort smulorna.

torsdag, april 02, 2009 11:54:00 fm  
Blogger Bendel said...

Kristian - så hade nog jag gjort.

torsdag, april 02, 2009 2:44:00 em  
Blogger Bendel said...

eftersom det är så jag gjort tidigare. En sak som var bra med Åkes trick var att det aldrig kom smulor i.

torsdag, april 02, 2009 6:44:00 em  
Blogger Anna-Eva said...

Usch, jag blir så impad av sånt. Vem kommer på allting? Jag kommer aldrig på nånting fiffigt nånsin :)

Och nu när jag ändå är här, vi kommer att fira påsk i Sthlm och bo på Kungsholmen. På långfredan lär det vara stängt och trist överallt men snälla, tipsa oss om var vi ska äta frukost på lördan(påskafton)? Finns det nåt ställe med gott kaffe och gott bröd??

lördag, april 04, 2009 2:52:00 em  
Blogger Bendel said...

Anna-Eva - vad roligt, då kanske vi springer på varandra om vi blir kvar i stan! Var ska ni bo?

Petite France har ett fantastiskt frukostpaket, det bästa tycker jag, förutom gott bröd så toppas en krämig yoghurt alltid med säsongens kompott.

Café Frankurts frulle är också en klar favorit! Ett helt fat med bla charkplock, och bröd från Polaine. Gott kaffe. Enkel och skön lokal som ofta gästas av cykelnördar.

Xoko, ligger inte på Kungsholmen men nära. Också där fin frukost med gott bröd. Jag kan aldrig motså att smka på något av bakverken också när jag ändå är där.

Bagarbodens frukost funkar fint den med, framför allt brödet är sjyst (vilket man än väljer), men även apelsinjucien med lite ingefära i är smarrig. Gott te.

Inte i samma klass som de tidigare, och inte lika bra bröd, men rejäl och trevlig grötfrukost får du hos Två systrar och en kock. Gott kaffe. Och goda scones. Hembakade sötsaker.

Vill ni äta a la mediafolk så ligger Il caffé bra till, bra java, italienskinspireret i utbudet.

söndag, april 05, 2009 1:13:00 em  
Blogger Anna-Eva said...

Åh det låter smaskigt alltihop. Vi får helt enkelt äta frukost sex gånger :)
Jag vet faktiskt inte var vi ska bo, det är min man som fixat en lånelägenhet. Men den ligger precis vid Tuloskylten säger han. Hoppas vi hittar dit ha, ha. Tack för tipsen.

söndag, april 05, 2009 3:49:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home