lördag, april 18, 2009

Grön lök- och ärtsoppa


En klassiker som jag tror jag lagat till alla mina vänner någon gång. Ser giftig ut men är söt och god, några salta parmesanflarn bryter av fint.
4 port

Först steker jag två lökar genomskinliga och lägger i en gryta, häller 4-5 dl kycklingbuljong över och låter småkoka i ca 10 min. Därefter tillsätter jag ca 750 g frysta gröna ärter och vatten så att det precis täcker, låter koka 10 minuter till. Mixar med handmixern tills jag får en mellantjock soppa och smakar av med salt och peppar. Är det fest avslutar jag med att hälla i en skvätt skumpa, är det förbannad förkyld vardag struntar jag i det.

Flarnen gör jag genom att riva parmesan i små mullvadshögar på ett ugnspapper som åker in på en plåt i ugnen tills de smält ihop och fått gyllene färg.



7 Comments:

Anonymous Frida said...

Jammi! Det har jag aldrig blivit bjuden på....

lördag, april 18, 2009 7:34:00 em  
Blogger Bendel said...

Inte? Snart dags dårå! Om jag tänker efter är det nog vänner jag fått mellan 1990-2005 som nästan alla vid något tillfälle fått den här soppan. Riktigt gamla vänner från barndomen/tonåren har jag inte ens så vansinnigt många.

lördag, april 18, 2009 9:40:00 em  
Blogger Bendel said...

Och jag hoppas du fått annat som kompenserar! :)

lördag, april 18, 2009 9:45:00 em  
Blogger Kristian said...

jajamen den kommer jag ihåg... faktiskt gör vi den själva nu ikväll

söndag, april 19, 2009 6:18:00 em  
Blogger Bendel said...

Kristian - hi hi, jag hade säkert en skvätt grädde i den jag serverade er men den brukar jag numera hoppa över

söndag, april 19, 2009 7:03:00 em  
Blogger Lagers tabberas said...

Vispad krädde ska det vara enl. Wretman och så har jag ätit hans Creme Ninon på Operakällaren en gång eller fler i historisk tid. Soppan ska vara bubblande av champagnen och strimmig av vispgrädden.

lördag, april 25, 2009 3:32:00 em  
Blogger Bendel said...

Göran, håller med, det är därför jag inte kallar den creme ninon längre.

lördag, april 25, 2009 6:04:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home