lördag, december 18, 2010

Brunscher i New York

Har hängt några dagar i New York, det var inte en matresa i första hand men några matminnen och andra minnen kan jag dela med mig.




I Williamsburg, som ju är judarnas plejs i Brooklyn, åt jag en brunsch på Traif som var allt annat än kosher. Det hamnade Spritz i glaset och egg in a nest med tryffel och en sidohamburgare med portobello och brie på tallriken. Fett, frasigt och mycket gott. Kunde inte heller hålla mig från munkarna doppade i dulce de leche och sedan strösslade med små små bitar hårdstekt bacon, serverade med kaffeglass.


Williamsburg.


En timme tog det att promenera till Harlem från mitt hotell i skyfall och stormvindar. Jag valde att gå dit en söndag så jag före brunschen kunde hinna med en gospelgudstjänst på Mt Nebo Baptist Church. Lika mäktigt som jag minns det sedan förut.

Den unga manliga prästen kommer in med svart skinnrock och rakat huvud och sjunger som ett pojkband. Den kvinnliga kören bänkar sig bakom honom med ansiktena mot församlingen. Tanterna med vita strumpor och roliga små hattar småpratar bland bänkarna. Trummisen slamrar slött. Sedan sätter det igång. Transliknande tal, hurrarop och inte minst konstant sång och dans till hammondorgel och trummor. Jag älskar det, det är så välkomnande, medryckande och tillåtande. Man får/kan inte låta bli att sjunga, klappa händerna, dansa, skratta, gråta. I söndags reste sig en sjuttonårig ung kvinna i knallröd dräkt upp och tog ton, hon både såg ut och lät som en ung Barbara Henricks. Ståpäls. Och ni skulle sett ungdomarna som tog upp kollekten i vita klänningar och mörka kostymer hur de dansade loss.



Upplyft gick jag till Melba´s bara ett par kvarter därifrån. En utmärkt kvarterskrog. Beställde Mellini (typ Bellini), southern fried chicken (så klart) och eggnog waffles med jordgubbssmör. Drack även en kopp kaffe som det inte helt oväntat serverades grädde till, inte mjölk. Ursäkta ordvalet, men allt kändes väldigt fräscht, trots fettprocenten. Otroligt stilig publik, kändes som hämtad ur en amerikansk advokatserie, några med casual fridaykläderna på. Svarta väggpaneler och skvallerspeglar.