fredag, februari 24, 2006

Listor och Strindberg

Jag följer roat debatten om listor. Min egna reflektion är att samma eventuellt oetiska allianser, kotteri, utfrysning och skitsnack finns i min bransch - matinformationsbranschen. Naturligtvis, säger den någorlunda insatta. Skillnaden är att matjournalistik inte anses lika viktigt och fint som renodlad politik eller kulturjournalistik så det är aldrig några offentliga högre makter som bryr sig. Ett exempel; eftersom många matskribenter inte är skolade journalister och inte ens verkar roade av att skriva så resulterar det ofta i sånt som att de gärna plankar PR-texter rakt av. I alla fall om det är ett snällt företag eller en snäll produkt som står bakom. Det finns ju politiskt väldigt inkorrekta saker också som man undviker. Och bara man gör det så är de ok.

Jag tycker inte att något av detta behöver vara fel, så klart kanske, eftersom jag jobbat länge på informationssidan. Men tycker att det är lustigt att det sällan diskuteras. Varför jag tycker att ett visst samarbete över pr och journalistikgränsen är ok förklarar jag en annan gång när jag har tid.

Ja just ja, Strindberg var det också. Igår när jag inte kunda jobba på hela dagen eftersom elen var avstängd ägnade jag några timmar åt att läsa om Strindbergs matvanor. Vet inte varför jag tycker att det är så intressant. Undrar vad han hade sagt i dagens list-debatt?