onsdag, maj 30, 2007

Carl Michael

Sex väldigt trevliga och pratsamma personer som alla på något sätt skriver om mat åt middag på Carl Michael igår.

Till förrätt åt jag kokt vit sparris med stekta tärningar av blodpudding, lagrad prästost & brynt smör. Blodpuddingen var självklart "hemlagad", krämig och fin.

Till varmrätt hade jag redan innan valt långkokt lammnacke i rödvin & enbär. Serverad med bräserade persiljerötter, ramslök, citronmarmelad & potatis matad med västerbottenost. Köttet var mört och smakrikt precis som jag förväntade mig. Milda mäktiga smaker.

Min efterrätt bestod av müsli med äppelmos & mjölksorbet. Med andra ord ett till ställe med frukosttema på middagsmenyn. Mjölksorbeten smakade som en renare variant av vaniljgräddglass. Den hemlagade müslin var god och behövdes konsistensmässigt till de andra mjuka och mosiga komponenterna. Precis som på Bockholmen serverades en del av efterrätten i konserveringsburk.

Den lilla gruppen kräsna matmänniskor gick hem med ett leende på läpparna, ett sånt man bara får av en kväll med vällagad mat, många skrönor och sköna skratt. Ärligt talat var detta bland det godaste jag ätit i år. Servicen var lite trubbig men professionell. Lokalerna gammeldags nychica.



10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du kollar väl på tv 4 plus kl 21 onsdagar. På Leila oj vilken tjej, säger jag bara..

//Helena

onsdag, maj 30, 2007 9:11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Gotti gott gott....Är så sugen på något riktigt vällagat...mmmmm
/ F

torsdag, maj 31, 2007 6:01:00 fm  
Blogger Bendel said...

nej, brukar inte kolla på Leila. Men hon väcker onekligen matlagningslust hos många. Och gör läckra saker.

torsdag, maj 31, 2007 12:21:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Kul att det var gott, lammet låter riktigt smarrig. Serverar de verkligen efterrätten i en konservburk?

torsdag, maj 31, 2007 7:45:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja man gör det, pratade nyss på ett möte med några matskribenter som hade sett det på nåt annat ställe också, så det verkar reant av vara en microtrend. Jag fick Carl Michaels egna fruktmüsli i en en sån burk. Såg att även sillen kom i sådana. Och på Bockholmen fick vi pannacotta med glass och frukt i en likadan (bild finns i länken i postningen ovan).

torsdag, maj 31, 2007 7:59:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Å jag trodde ni åt ur plåtburkar! Fast jag som är en lite kritisk människa kan inte låta bli att tycka lite synd om krögare/caféägare som serverar i såna där lite annorlunda grejer (oftast konstiga). Vad jag menar är att ni hade säkert varit lika nöjda om de serverat efterrätten eller sillen på vanliga tallrikar!? De litar inte på sin egen förmåga.

fredag, juni 01, 2007 9:43:00 fm  
Blogger Bendel said...

Plåtburkar har jag fått chili i en gång på en grabbig fest, rätt kul i ett privat sammanhang.

Jag håller med dig helt och hållet egentligen, visst hade jag varit nöjd även om det kommit på vanliga tallrikar. Dock kändes det ok både på Carl Michael och på Bockholmen eftersom båda ställena är så jordnära i övrigt.

fredag, juni 01, 2007 1:31:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag är med!

fredag, juni 01, 2007 2:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Åt samma kombo som du vid mitt besök på Carl Michael. Var mycket nöjd!

tisdag, juni 12, 2007 9:29:00 em  
Blogger Bendel said...

Kul att höra att du också gillade det Måns och att krogen håller nivån

onsdag, juni 13, 2007 10:14:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home