måndag, september 17, 2007

Diné med Linné


Mannen på bilden är Göran Lager- journalist, författare och bloggare. Kvinnan är Christina Möller - COOPs fd provkökschef, ledamot i Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien, Korvakademien, styrelsemedlem i Svensk Fisk, Låt måltiden blomma mm.


Vilken skön linneansk afton jag har haft på KB tillsammans med ett gäng matskribenter. Göran Lager som i somras hade en uppmärksammad serie om Linné i P1:s matprogram Meny föreläste målande, sprudlande och mycket kunnigt. Det handlade om lundsfisk, utochinvända renmagar, segmjölk och mycket mer Linné kom i kontakt med på sina resor i Sverige. Mitt huvud är nu fullt av bilder, anekdoter och formuleringar. Önskar jag hann dela med mig mera. Dessutom fick vi äta en utmärkt specialkomponerad meny:

*Bondbönsskum som på Linnés tid, späckad med stött fänkålsfrö och pernodflamberad gul lök. Grovt surbröd och salt smör till.

*Hjortkalvsragu med morötter och smålök kryddad med lagerblad, enbär och timjan. Smörslungade vitbetor, gulbetor och cirkelbetor därtill.

*Äppelkompott med kanel och berberis varvad med kavring och nyponkräm smaksatt med chili och lemon. Gräddskum till.

Smaka på det ni!

Uppdaterat 19/9
Så här gick det till när menyn komponerades.




4 Comments:

Blogger Dubbelörn said...

Viilken meny!! Hjortkalvsragu... ger mig faktiskt inspiration till nya recept. Vi har tillgång till vilt i alla former o det är bara så gott...

Kram

onsdag, september 19, 2007 7:50:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ja, menyn var fin. Det är Göran som komponerat tillsammans med en kock på KB. Lyllo dig som har sån tillgång till vilt!

onsdag, september 19, 2007 8:36:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter gott & trevligt. Å Christina M är still going strong. Vem fick hennes jobb förresten?

onsdag, september 19, 2007 10:50:00 fm  
Blogger Bendel said...

C.M. har fullt upp och är lika dynamisk som alltid. Vi har setts tre gånger senaste veckan på olika sorters möten.

Ja just ja, en likvärdig tjänst hennes gamla utlystes för ett tag sedan. Jag har inte hört något om vem som fick den. Men nu blev jag nyfiken.

onsdag, september 19, 2007 10:56:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home