torsdag, oktober 02, 2008

Osorterat


Brödavdelningen på Whole Foods, Chelsey, NYC.

Det här tänker jag på just nu. I ett par år har namnkunniga matmänniskor sagt att mattrend är ointressant, att man istället gör något personligt av de livsmedel som finns nära och till hands. Jag gillar tänket, men att inte vara trendig är väl en trend i sig? För några år sedan intervjuade jag köksmästare på ett 30-tal premiumrestauranger. Nästan alla sa att de inte besökte krogar i Sverige för att de inte ville ta efter sina kollegor omedvetet. Jaha, vart åker ni för att äta då? New York, London, Baskien... sa typ alla och nämnde samma eller liknande ställen. Oftast blev samtalen långa eftersom jag också varit där.

Det här vill jag undersöka nu. Äkthetstrenden, vad händer med den. Har den hunnit bli en livsstil för mer än en liten grupp eller kommer den att bli? Pratade med en man som jobbar i dagligvaruhandeln nyligen som berättade att man i Storbritannien har en nedgång vad gäller ekologiska produkter, att tex Whole Foods flaggskepp i London går sämre. Har ännu inte kollat upp detta men han menade att det var den ekonomiska instabiliteten som påverkade och sa något så här: I sämre tider är konsumenten inte villig att betala extra fär mervärden som ekologi, närhet och naturlighet.

Apropå de stigande livsmedelspriserna. Har ni noterat skyltarna som börjat dyka upp på restaurangdörrar där det står att man höjt priserna som en följd. Läste även i en av de lokala Kungsholmstidningarna att skolluncherna blivit så mycket dyrare att man får dra in på annat, tex nya datorer.

Apropå ekologi, direkt från bonden och sånt.
Matbruket, grossister till utvalda krogar, tex Leijontornet och Bergamott har en butik på Reimersholmsgatan 33 i Stockholm som är öppen onsdag-fredag 14-17. En blogg finns också.



13 Comments:

Blogger Rebecca said...

Jag läste att egna märkes varor ökat mycket i Storbritannien senaste tiden, även bland höginkomsttagare. Antagligen får ekologin stryka på foten då =(.

torsdag, oktober 02, 2008 11:12:00 fm  
Blogger Bendel said...

Antagligen, men inte alltid helt självklart då emv inte riktigt ser ut på samma sätt som i Sverige. Även i Sverige håller det på att ändras, iaf en kedja letar lokala leverantörer, kommer att satsa mer på premium osv.

Men som emv ser ut i Sverige idag är jag mycket skeptisk till att köpa det.

torsdag, oktober 02, 2008 11:16:00 fm  
Blogger Rebecca said...

Jag håller med dig. EMV ser för det mesta trist ut här. Dock lanserar Axfood Garant Ekologiska, vilket jag hoppas kommer vara bra. Såg även att Willys kommer med ekologiska burktomater. Man kan ju alltid hoppas på att kvaliteten håller på att höjas.

torsdag, oktober 02, 2008 11:25:00 fm  
Blogger Bendel said...

Javisst, jag hoppas också. Hoppas även att det inte blir det enda alternativet med allt vad det innebär så som det ofta är på tex min ICA.

torsdag, oktober 02, 2008 11:33:00 fm  
Blogger Jessica said...

Smöret, jag använder bara smör, kostar 28 kronor nu, i våras kostade det 21 kr.
Själv får föresatsen att handla ekologiskt stryka på foten av rent praktiska skäl (pengar!). Av ekologiska produkter håller jag mig till mejeriprodukter och en del annat men jag har inte marginalerna längre för att köpa allt ekologiskt. Däremot lägger jag ner pengar på sånt som jag gillar, t ex bra sylt och annat men att gå och handla allt ekologiskt, det finns det inget utrymme för fast jag önskar att det vore annorlunda.

torsdag, oktober 02, 2008 12:19:00 em  
Blogger Jessica said...

Jag ogillar f ö starkt mataffärers egna märken. Jag föredrar trots allt att få välja. I min icabutik tog de bort önos flädersaft när de introducerade sin egen flädersaft.

torsdag, oktober 02, 2008 12:27:00 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Aktuellt tog just upp matpriserna häromveckan. Länk till klippet hittar du hos Pain de martin. Bl a sa man att bonden får ca 2 kr av limpans pris. Tänkvärt inslag även om det var spretigt.

torsdag, oktober 02, 2008 1:01:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Kom att tänka på en helt annan grej fast samma sak. När Konsum hade sina blåvita produkter (jag vet ine vad de har idag för något, jag bor så långt från en Coop-butik, tyvärr)så tyckte folk att det var flummigt och kommunistiskt men att ica kör samma grej 15-20 år senare är det naturligaste i världen. Konstigt va?

Fast den Willys som ligger här i Partille har en hel del ekologiska grönsaker och de är betydligt billigare än Ica´s!! Sånt blir jag glad av.

torsdag, oktober 02, 2008 1:35:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ja det är lite lustigt att de ser sig som så otrendiga! Men vi vet minsann:)

torsdag, oktober 02, 2008 3:31:00 em  
Blogger Bendel said...

Jessika - ungefär så ser det ut för oss också, vi märker verkligen att matkassen blivit dyrare, och så har vi ju blivit tre också.

Tror vi pratat om emv förut du och jag. Exemplet med saften har jag smama erfarenhet av fast med andra produkter.

Kristina - den tanken är lite festlig, det är nog mest marknadsekonomi det är frågan om här.

Jag tycker att jag efter 30 djupintevjuer med köksmästare, vilka jag följt upp på många olika sätt efteråt och kompletterat med djupintervjuer med bla bagare lite ödmjukt törs tycka attd et är lustigt. Jag tycker om dem ändå. Och känner igen mig. Alla vill vara olika på samma vis liksom.

torsdag, oktober 02, 2008 5:04:00 em  
Blogger Bendel said...

Kinna - ska kika hos brödmartin!

torsdag, oktober 02, 2008 5:05:00 em  
Blogger Kristina Eriksson said...

Ja precis så är det - man känner igen sig i det tänket. Fast med mognad och år inser man ju också att man inte är ensam om det.

fredag, oktober 03, 2008 8:23:00 fm  
Blogger Bendel said...

Ja fast samtidigt när man intervjuar väldigt många människor blir det rätt tydligt att det generellt finns olika grupper som är ganska olika i tex attityder.

fredag, oktober 03, 2008 8:39:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home