fredag, januari 07, 2011

Året som gick...

...träffade jag många grymma matmänniskor och besökte en uppsjö sköna matställen och barer. Tänkte dela med mig en bråkdel av höjdpunkterna.


Traif i Williamsburg/Brooklyn.


Förutom sonens luciatåg och en privat middag var decembers höjdpunkt självklart min New York-resa. Du kan läsa om ett par besöksvärda bruncher här.

Novembers främsta jobbminne var nog besöket hos Pubologi i Gamla Stan, jag nämnde nyligen krogen i en spaning här på bloggen.

Oktober bjöd på en tripp till Lombardiet. Jag åt åsna för första gången, i alla fall medvetet.

För första gången deltog jag också i en glasprovning, jösses vilken skillnad glasen gjorde för vinerna. På plats (i en Orreforsbutik) var bland annat en hel del munskänkar och glasformgivaren Erika Lagerbjelke.



SEPTEMBER. Landet på riktigt kan man kalla Färingsö/Ekerö och omgivningarna runt Äppelfabriken där du inte bara kan köpa fantastiska marmelader, drycker och bakverk utan också musta dina egna äpplen.


I september
åt jag årets godaste maträtt och det smarrigaste lammkött som någonsin kommit innanför min mun, en lammtunnbringa som kokat sju timmar i rödvin och sedan fått en krispig yta genom att stekas i olivolja vid serveringen. Rostade rotfrukter och sky till. Detta hände sig i Umeå på Le Bistro Garage.

Augusti bestod av en hel del sköna dagar på Ingarö innan jobballvaret satte igång. Extra stolt var jag över att min redaktör på min dåvarande redaktion kirrade en intervju med den amerikanska vingurun och entreprenören Gary Vaynerchuk. Bara på twitter hade han då 852 000 följare.



På mornarna i St Angelos hamn kan man köpa direkt från fiskarna.


Nästan hela juli
tillbringades med familjen i södra Italien, några dagar i Rom och fyra veckor på ön Ischia, grannö till Capri. Vi åt det vi brukar äta där, mycket tomat, citron, vitlök, mozzarella, skaldjur och pasta. En och annan köttbit och kanin.

I juni gjorde jag och maken en kvällsrepa på stan. Det blev en afton med torr champagne, spänstig vitello tonnato, tuggiga italienska korvar, sjukt långkokt chili, svettiga ostar, en pava rhonetjut och bedårande crème brulée på charmiga kvartershaket Hjördis på Söder. Därefter ett Urban deli-stopp och bellinis och negronis hedervärt rörda med antica formula-vermouth på Och himlen därtill.

Årets andra resa till Malmö blev av. Under den första åt jag grym tuppkorv på Smak vid Malmö Konsthall, en ypperlig krog som drivs av Nina Christensen som också är delägare i hajpade Bastard som jag gjorde ett jobb hos den här gången. Hann turligt nog även med ett besök i baren på Mrs Brown.


I Prag träffade jag Tjeckiens matman numero uno, Pavel Maurer. Han är personen bakom Prague Food Festival, även den oberoende restaurangguiden Grand Restaurant som finns att köpa i stadens bokhandlar, översatt till engelska.


10 maj
var det fortfarande så svinkallt i Stockholm att täckjacka, vantar och mössa var ett måste. Då kom Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery, NY, till Matbaren i Stockholm. Mathias Dahlgren lagade fem rätter som kombinerades av detta smakproffs med lika många olika öl.

31 maj var jag en vända till Prag där favoritstället heter Wines Home/Bilkova. Lokalerna är en blandning av industriromantik, nästan skandinavisk stram elegans och high tech. Stämningen är alldeles egen, New York goes Skandinavien utan att tappa de tjeckiska rötterna. Där drack jag europeiska, även inhemska, toppviner guidad av Stepan Mlejnek - sommelier och tidigare redaktör för ett tjeckiskt matmagasin.


Kaninpatén på La Girona i Cannes var inte dum. Skaldjurspastan på bilden åts på samma ställe.


Den tidiga påsken i april
firades med familj och vänner i Nice. Jag åt en hel del gott men missade tyvärr Le Meranda vars krubb ska vara höjden av enkelhet och god smak. Min favoritkocks favoritställe och flera pålitliga källors. Ett utflyktstips är en tripp till grannbyn Villefranche, musslor i hamnen ska vara en höjdare, själv åt jag en läcker köttsallad på Les Garcons.

Roligaste intervjuerna den här månaden måste varit de med Kajsa Bergqvist, Glenn Strömberg, Annika Sörenstam och Andreas Yngvesson. Alla fd idrottsstjärnor som nu är verksamma på något vis i dryckesbranschen.

Skoj var det också att sitta i juryn på Årets Bartender.

Privat var min väns bröllop i Fjällnäs aprils hjärtligaste och coolaste upplevelse.



Colomado Ibérico i Bilbao.


I mars
besökte jag Bilbao och åt osnoffsigt, gott och genuint på Colomado Ibérico och Café Iruna. Åkte även till Rioja för en heldag på Montecillo där legendariska, skinn-nästa drottningen av Rioja, aka Maria Martinez, guidade i produktionen, den enorma källaren, i provningsrummet och bland tunnbindarna.

Stjärnkockarna spelades in i februari i en lokal i Frihamnen i Stockholm. I was there och förutom att jag hälsade på ett par mer eller mindre bekanta i juryn fick jag ett snack med Alexandra Pascalidou.

I januari tog jag tåget till Göteborg och träffade Magnus Lindström på Swedish Taste. Hann även med en dejt med min gamla vän och kaffekonnässör Kristian. Tillsammans gjorde vi ett par kaffehak, inte minst hål-i-väggen-caféet Mahogny Coffee på Skånegatan.



3 Comments:

Anonymous Anna B said...

Vilket fantastiskt år, hoppas att 2011 blir lika bra!

tisdag, januari 18, 2011 9:19:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Låter som ett fin-fint år!

fredag, januari 21, 2011 10:11:00 fm  
Blogger Bendel said...

Anna och Kristina - önskar er ett toppenår!

tisdag, januari 25, 2011 7:19:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home