onsdag, oktober 03, 2007

Mäster Anders


Traktören Anders Månsson Holm öppnade första wärdshuset 1692. Då var Kungsholmen lantligt glest.


Mums!

Jag har inte tid att blogga idag. Men ibland är det bra som ställtid, tankarna samlas inför vad som komma skall när jag gör det.

Nästan hela gårdagen var jag på MVC. Först kontroll och sedan föräldrakurs del 1. Vi går på Serafen, Kungsholmen. Alla de andra blivande förstagångsföräldrarna såg ut som oss, 30+, väluppfostrade och ordentligt klädda. Till och med bebismagarna var lika stora.

När jag och maken lunkade hemåt kom han med den briljanta idén att gå och käka på Mäster Anders. En rejäl köttbit i skön miljö trodde han att en blivande mor behövde. Och han hade så rätt.

Jag är omåttligt svag för dessa lokaler. De är slitet uttryckt genuina. Vad jag vet finns inte liknande skvallerspeglar någon annanstans i Stockholm. Och jag mår bra av det speciella krogljud som bildas på såna här etablissemang. Ett sorl med hög klang, ändå är det pratvänligt. Igår spelades skön lågmäld jazz i bakgrunden.

Maten är vad det är - brasseriekäk. Jag åt en biff med pommes och saltbakade rödbetor. Allt till belåtenhet. Till det sjyst egenbakat bröd och fräscht isvatten. Creme bruleen vi åt till efterätt var perfekt och tillräckligt stor för två att dela på. Om jag ska klaga på något är det priserna som jag tycker är aningens för höga. Dock verkar de inte skrämma bort folk, igår en vanlig tisdag var det fullsatt.

En matskribent som lever ihop med en sportmurvel berättade nyligen att när de flyttade till vårt kvarter räknade de stegen till denna krog. Alldeles för många för mig igår, kom knappt hem med magen. Senaste två veckorna har den plötsligt växt med rasande fart.


På damtoaletten.



10 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Stället är helt underbart och det är alldeles för länge sedan jag var där. =)

onsdag, oktober 03, 2007 1:01:00 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är Mäster Anders helt perfekt när man är gravid. Jag var där några gånger i våras, tidiga kvällar fungerar det även med nyfödd snäll bebis i barnvagn, det testade vi när lillflickan var någon vecka gammal. Se dess har det tyvärr inte blivit fler besök.

Vill minnas att mamma & pappa styrde kosan ditåt vid speciella tillfällen redan när jag var liten för 30+ år sedan (jo, jag är inbiten kungsholmsbo).

onsdag, oktober 03, 2007 8:20:00 em  
Blogger Bendel said...

Kul att fler matbloggare än jag tycker att det är en pärla.

Ja, en järnrik köttbit sitter inte dumt när man är gravid. Dessutom lätt att välja tillbehör man är sugen på och får förtära.

Vad spännande att ha minnen så långt tillbaka från samma ställe. Att man kan ha det bidrar till ställets atmosfär.

torsdag, oktober 04, 2007 8:25:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Det låter härligt anspråkslöst!

fredag, oktober 05, 2007 2:48:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, så där anspråkslöst som det bara blir när man har koll, blandad publik och huserar i sådana lokaler.

fredag, oktober 05, 2007 4:56:00 em  
Blogger Hedda said...

Åh, det var alldeles för länge sedan vi var där! Jag längtar efter en riktigt blodig biff...

Och känner igen det där med att föräldrakursdeltagare är helt homogena. Läskigt att man själv passar in, även om jag och mannen gav oss själva pluspoäng för att vi garvade åt det mesta.

lördag, oktober 06, 2007 12:00:00 fm  
Blogger Bendel said...

Jepp, om ett halvår kommer vi från föräldragruppen kanske ses på Kungsholms gator puttandes en Bugaboo eller Mclaren-vagn, ev. något retro från 70-talet. Bebisen i har en skön mix av H&M-kläder och ngt udda märke och ytterkläder från POP:) Och som du säger är jag och maken inget undantag.

Vad skönt att kunna ta det med ett garv. Vår främsta märkbara känsloyttring kom i eftertexterna av förlossningsfilmen då vi såg att vi kände filmmakaren.

Lycka till Hedda! Spännande att det är dags så snart.

lördag, oktober 06, 2007 12:09:00 em  
Blogger Hedda said...

Tack! Knodden kan få komma ut när som helst.

Gaaah, det är ju skrämmande! Fast vi vågar vägra 70-talstrenden och kör lite Petit Bateau bland H&M-grejerna.

Vilken vecka är du i själv?

lördag, oktober 06, 2007 12:39:00 em  
Blogger Bendel said...

Ja, det krävs lite mod att våga vägra en del då det gäller barn, har jag upptäckt redan.

v 32

måndag, oktober 08, 2007 7:56:00 fm  
Blogger Kristina Eriksson said...

Jag köpte rätt mycket på loppis, men jag vill ju gärna se mig som lite alternativ :), när August var liten. Han växte ju så fort och man kunde hitta mycket Fix-kläder för 10-20 kr. Det finns rätt så mycket att fundera på om man verkligen behöver det eller om det bara är säljarna som vill sälja. (för det är ju så lätt att man bara hänga på o köpa, köpa).

måndag, oktober 08, 2007 11:38:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home