söndag, september 23, 2007

Poli Caffé - bevande e spontini

En skön italiensk kaffebarskänsla infann sig som jag annars bara får på Sosta. Inte så konstigt, detta ståcafé på citys jobbigaste gata, Drottninggatan 56 (i gången mot Hötorgshallen) drivs av en av grundarna till nyss nämnda ställe.

Ibland kommer man förbaskat långt med en enkel bar, skicklig barista och perfekt kaffe - för övrigt av sorten Moak från Sicilien. Jag och mitt sällskap drack espresso och macchiato. Utan att vara lika bra på kaffe som tipsarna Erik och Olle instämmer jag i att stället håller hög klass.

PS 1 Bredvid mig suckade en kvinna av vällust då hon druckit ur sin espresso. Fick ett italienskt rosettbröd av denna okända dam från en by mellan Rom och Neapel.

PS 2 Besökte Café Frankfurt härom dagen och kunde konstatera att det fortfarande är ett av mina absoluta favoritcaféer. Jag drömmer om deras rostade Polainemackor på nätterna.